امام صادق ع فرمایدپیغمبر ص فرمود من از هرمومنی بخود او سزاوارترمو اولویت دارم و پس از من این سزاواری راعلی ع دارد بحضرت عرض شدمعنی ایگ سخن چبست  فرمود فرمایش خود پیغمبر است که هرکه بمیرد وار خود بدهی یا لاز ماندگانی بی سر پرست بجا گذاردبه عهده من است که دینش را ادا کنم واز باز ماندگان سر پرستی نمایم و هرکه بمیرد ومالی از خود بجا گذارد و از ان ورثه اوست پس هرگاه مردی مالی نداشته باشد بر حود ولایت ندارد و چون مخار ج عیال خودرا نپردازد بر انه حق امرو نهی ندارد پیغمبر و امیرالمومنین  ع وامامان بعداز ایشان بدان مم هستند که مخارج انها را بپردازند از این  روایشان نسبت بخود مردم اولویت دارند وتنهاچیزیکه. موجب شد همه یهود اسلام اورند همین سخن رسولخدا ص بود زیرا ایشان نسبت  بخود وعیالات خود اسوده خاطر شدند زیرا دانستند که نگهداری و کفالت خود انهااگر بی سرپرست باشند و نیز خانواده انها پس از مرگشان اگر مخارج و سر پرستی نداشته باشند بعهده شخص  پیغمبر ص و پس از انحضرت بعهده جانشین اوست شرح  چون راوی معنی اولویت پیغمبر ص را نسبت بمردم نداشت از امام صادق ع سوال کرد حضرت معنی  ولایت را در ضمن مثالی بیان فرمود و توضیح داد انچه از مثال  حضرت استفاده میشود اینستکه ولایت داشتن شخصی بر دیگری بمعنی اختیار داری و تصرف در امورو  حکومت نسبت باوست و ثبوت حق ولایت و اشخاص بر دبگران با وجود انکه در اصل خلقت و مقتضای تساوی عدالت همه افراد بشر برابرند جهات واسباب مختلفی دارد که یکی از انهاانفاق و بذل مالست بدبگران مثلا چون رییس خانواده بر زن و فرزند وخادمش انفاق مبکند  و خرجی انهارا میپردازد بر انها ولایت پیدا میکنند که تا حدی ایشانرا امر ونهی کند ودر برخی از امور مربوط بایشان تصرف و ااختیاری داری کند ولی اگر خودش مالی نداشته با که بانهاانفاق کند فهرا این ولایت از او سلب می شود وبدیگری کهاوپرداخت کند عطا می شودچنانکه حق ولایت بر صغاردر زمان حیات پدر برای خود پدر و بعدا از وفاتش. برای وصی یا فیم و با امامیستکه مخارج انهارا عهده دار است  خلاصه از مثالیکه حضرت صادق ع از قول خود پیغممبر ص  بیان میکند اولا معنی ولایت دانسته می شود ثانیااستفاده میشود که چون سر پرستی افراد تهیدست وبی سرپرست. بعهده پیغمبر و امام ع حق ولایت ر انهابرای ایشا نست والبته  چنانکه. گفتیم ممکن است ولایت را اسباب بر انها هم برای ایشانست  والبته. چنانکه گفتیم  ممکن است ولایت را اسباب و جهات زیادی باشد که تکفل مخارج بکی از انجحات باشد

اصول کافی جلد 2 حدیث 30

اصول کافی جلد 2 ص342 حدیث 34 اصبغ بن باته حنظلی

اصول کافی جلد 4 ص 264 حدیث 6

ولایت ,ع ,ص ,پیغمبر ,چون ,پس ,حق ولایت ,ولایت را ,سر پرستی ,پس از ,صادق ع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

PursserTransmitter فروشگاه اینترنتی گل وگیاه روبینیا گاردن درب چوبی دانستنی های جهان sophia رسانه فرهنگی هنری آب بهترین غذاهای خانگی پارک شهر parkeshahr راکت شو دل برآمد